Skip to main content
🎂 — | ♂/♀ M/F | ⚖️ — kg | 📏 — cm | BMI — | 👟 —
⚡ 88%
🩺 Vanhemmille

Käykö ADHD-lapsesi yhtäkkiä öisin ärtyneeksi? Puhutaanpa lääkityksen lisääntymisestä (ADHD Medication Rebound).

Dr. Priya Sammani (MBBS)
Medically Reviewed by Dr. Priya Sammani (MBBS) ✓ Medically Reviewed
📅 Updated: Jul 12, 2026 • ⏱ 5 min read • Toimitukselliset käytännöt
Käykö ADHD-lapsesi yhtäkkiä öisin ärtyneeksi? Puhutaanpa lääkityksen lisääntymisestä (ADHD Medication Rebound).
Table of Contents ▾

Vaikuttaako ADHD-lapsesi rauhalliselta ja tyyneltä koko päivän, mutta muuttuu yhtäkkiä hyvin tuhmaksi ja häiritseväksi, kun tulet töistä kotiin illalla? Ehkä hän vain istuu ympäriinsä surullisen näköisenä? Tämä voi johtua tilasta, jota lääkärit kutsuvat "lääkityksen reboundiksi". Yksinkertaisesti sanottuna tämä on reaktio, joka ilmenee, kun lapsen lääkityksen vaikutus loppuu. Kun lääkityksen vaikutus loppuu liian nopeasti, ADHD-oireet voivat ilmaantua yhtäkkiä ja hyvin vakavasti uudelleen.

Tämä tapahtuu yleensä päivän loppupuolella, illallisaikaan tai töistä kotiin tullessa. Hyvä uutinen on, että tämä reaktio kestää yleensä vain lyhyen aikaa, noin tunnin. Sen jälkeen lapsesi oireet palaavat sille tasolle, jolla lääkitystä ei käytetä. Joskus voit keskustella lääkärisi kanssa ja tehdä pieniä muutoksia lääkitykseesi tämän "rebound-oireiden" lievittämiseksi.

⚡ Interactive Clinical Tool
⚖️

BMI Calculator

Know your body mass index (BMI) and weight classification

Open Interactive Calculator →

Mitä tarkalleen ottaen ovat "lääkityksen reboundin" oireet?

Tämä on "rebound"-tilanne, jossa lääkitys on toiminut hyvin koko päivän, mutta nämä vakavat oireet ilmenevät vasta päivän päätteeksi, kun luulet lääkkeen vaikutusten kestävän hieman pidempään.

Kuvittele, että lapsesi on tehnyt koulutehtävänsä niin siististi ja järjestelmällisesti aamusta lähtien ja on hyvin rauhallinen. Mutta iltapäivällä kello 16–17 mennessä hänen käytöksensä muuttuu yhtäkkiä täysin. Tässä on joitakin merkkejä, joita saatat nähdä.

Oire Yksinkertainen selitys
Äärimmäinen hyperaktiivisuus He kamppailevat, juoksevat ja hyppivät niin paljon, etteivät pysty pysymään yhdessä paikassa. Paljon enemmän kuin normaalisti levottomasti.
Ärtyneisyys, pahantuulisuus He suuttuvat pienistä asioista, riitelevät ja moittivat muita. He ovat luonteeltaan hyvin levottomia.
Suru, vetäytynyt mielialaJotkut lapset saattavat aggressiivisuuden sijaan yhtäkkiä muuttua surullisiksi ja vetäytyviksi eivätkä puhua.
ADHD-oireiden paheneminen Oireet, kuten tarkkaavuuden puute ja impulsiivisuus, joita esiintyy, kun lääkettä ei käytetä, ovat tänä aikana voimakkaampia.

Kun nämä oireet alkavat, lapsesi voi tuntea olonsa hyvin turhautuneeksi. Lääkkeen vaikutuksen hiipuessa hän saattaa tuntea menettävänsä kontrollin ja kyvyn järjestää asioita. Tämä voi olla hänelle hyvin vaikea kokemus.

Miksi tämä "rebound" tapahtuu?

Tärkein syy tähän on lapsesi aineenvaihdunta . Lääkkeen poistumisnopeus elimistöstä vaihtelee lapsesta toiseen.

ADHD:n stimuloivat lääkkeet vaikuttavat hyvin nopeasti. Ne pääsevät lapsen verenkiertoon ja alkavat vaikuttaa 30–90 minuutin kuluessa lääkkeen ottamisesta. Tämän jälkeen lääke erittyy maksan tai munuaisten kautta.

Yleensä ADHD-lääkkeiden teho heikkenee vähitellen ja tasaisesti. Joidenkin lasten elimistö kuitenkin poistaa nämä lääkkeet paljon nopeammin.

Kun lääke poistuu elimistöstä nopeasti, lääkkeen määrä lapsen elimistössä laskee äkillisesti. Tämä äkillinen lasku aiheuttaa "rebound-oireyhtymän". Sen sijaan, että oireet palaisivat vähitellen, ne ilmestyvät yhtäkkiä voimakkaimmillaan ja palautuvat sitten normaalille tasolle.

Voisiko olla muita syitä?

Kyllä, syitä voi olla useita muitakin.

  • Siirtyminen koulusta kotiin: Lapsi yrittää kovasti hallita käytöstään koulussa koko päivän. Hän käyttää paljon henkistä energiaa yrittäessään kuunnella opettajien sanoja ja olla mukava ystävilleen. Kun hän tulee kotiin, hänestä tuntuu, että koti on turvallinen paikka, jossa hän voi olla vapaa paineesta ja olla "omalla tavallaan". Tämä voi saada hänet yhtäkkiä päästämään ulos tunteita, joita hän on pidätellyt koko päivän.
  • Perussairaus: Joskus tämä "kiihtyminen" voi olla oire lapsen taustalla olevasta ahdistuksesta tai mielialahäiriöstä. ADHD-lääkityksen loppuessa perussairauden oireet tulevat selvemmiksi. Jos olet tästä huolissasi, muista keskustella asiasta lääkärisi kanssa.

Miten tätä "kiihtymistä" voi ehkäistä ja hallita?

ADHD:n " lääkityksen rebound" kestää yleensä vain tunnin. Kun lääke on kokonaan poistunut elimistöstä, lapsen oireet palautuvat normaaleiksi, samoiksi kuin ne olivat, kun lääkettä ei käytetty.

Jos kuitenkin näet tätä useita päiviä peräkkäin, se voi olla merkki siitä, että lapsesi käyttämä lääkitysannos tai -tyyppi ei toimi kunnolla . Paras tapa tässä tapauksessa on tavata lastasi hoitava lääkäri ja selittää tilanne. Lääkäri voi mahdollisesti säätää annosta tai antaa tehosteannoksen.

  • Mikä on tehosteannos?

Eli lapsellesi annetaan pieni annos nopeasti vaikuttavaa "stimulanttia" lääkettä, kun tavallisesti käyttämän lääkkeen teho on loppumassa. Tämä ylimääräinen annos estää lääkepitoisuuden äkillisen laskun ja antaa sen laskea vähitellen, mikä estää tuon kauhean "rebound- reaktion" .

Miten auttaa lasta "reboundin" aikana?

Kun lapsesi käy läpi näitä vaikeita aikoja, on muutamia asioita, joita voit tehdä oireiden hallitsemiseksi.

  • Jaa suuret tehtävät pienempiin osiin: Sen sijaan, että antaisit lapsellesi tehtävän (esim. läksyt) tehtäväksi kerralla, jaa se pienempiin, helpommin hallittaviin osiin.
  • Anna ohjeet hitaasti: Kun annat ohjeita, älä sano liian montaa asiaa kerralla, vaan sano ne yksi kerrallaan, hitaasti ja selkeästi.
  • Auta lievittämään turhautumista: Kun lapsesi on vihainen tai turhautunut, yritä rauhoittaa häntä pysymällä hänen kanssaan ja sanomalla esimerkiksi: "Ymmärrän, että sinulla on vaikeaa, käydään tämä yhdessä läpi." Älä koskaan syytä tai nuhtele lastasi. Hän ei tee tätä tahallaan.

Viestin kotiin vietäväksi

  • 'Lääkityksen rebound' on yleinen sivuvaikutus, joka voi ilmetä, kun keho menettää ADHD-lääkkeiden tehon.
  • Tämä ei ole lapsen vika tai tahallisuus. Se on kemiallinen reaktio, joka tapahtuu kehossa.
  • Jos tämä tilanne toistuu usein, se voi olla merkki siitä, että lapselle annettu lääke tai annostus ei ole sopiva.
  • Älä koskaan muuta tai lopeta lääkityksen ottamista itse. Keskustele aina lääkärisi kanssa.
  • Lyhyen toipumisjakson aikana ole kärsivällinen lapsen kanssa ja auta häntä rauhoittumaan.
❓ FAQ

Frequently Asked Medical Questions (FAQ)

Evidence-based clinical answers to common patient questions

Voisiko olla muita syitä?

Kyllä, syitä voi olla useita muitakin.

  • Siirtyminen koulusta kotiin: Lapsi yrittää kovasti hallita käytöstään koulussa koko päivän. Hän käyttää paljon henkistä energiaa yrittäessään kuunnella opettajien sanoja ja olla mukava ystävilleen. Kun hän tulee kotiin, hänestä tuntuu, että koti on turvallinen paikka, jossa hän voi olla vapaa paineesta ja olla "omalla tavallaan". Tämä voi saada hänet yhtäkkiä päästämään ulos tunteita, joita hän on pidätellyt koko päivän.
  • Perussairaus: Joskus tämä "kiihtyminen" voi olla oire lapsen taustalla olevasta ahdistuksesta tai mielialahäiriöstä. ADHD-lääkityksen loppuessa perussairauden oireet tulevat selvemmiksi. Jos olet tästä huolissasi, muista keskustella asiasta lääkärisi kanssa.
Miten auttaa lasta "reboundin" aikana?

Kun lapsesi käy läpi näitä vaikeita aikoja, on muutamia asioita, joita voit tehdä oireiden hallitsemiseksi.

  • Jaa suuret tehtävät pienempiin osiin: Sen sijaan, että antaisit lapsellesi tehtävän (esim. läksyt) tehtäväksi kerralla, jaa se pienempiin, helpommin hallittaviin osiin.
  • Anna ohjeet hitaasti: Kun annat ohjeita, älä sano liian montaa asiaa kerralla, vaan sano ne yksi kerrallaan, hitaasti ja selkeästi.
  • Auta lievittämään turhautumista: Kun lapsesi on vihainen tai turhautunut, yritä rauhoittaa häntä pysymällä hänen kanssaan ja sanomalla esimerkiksi: "Ymmärrän, että sinulla on vaikeaa, käydään tämä yhdessä läpi." Älä koskaan syytä tai nuhtele lastasi. Hän ei tee tätä tahallaan.
🔍 Search Keywords: manage medication rebound • manage medication rebound symptoms • manage medication rebound causes and treatment • manage medication rebound sri lanka • Käykö ADHD-lapsesi yhtäkkiä öisin ärtyneeksi? Puhutaanpa lääkityksen lisääntymisestä (ADHD Medication Rebound).

🩺 Articles For You

Onko lapsellasi ADHD? Voisiko olla, että traumaattinen tapahtuma (trauma) on syynä?

Onko lapsellasi aina pelkoa? Puhutaanpa lapsuuden ahdistuksesta!

Onko lapsesi aina surullinen? Tämä kertoo lapsuuden masennuksesta.

Onko lapsesi aina surullinen? Tutustutaan lapsuuden masennukseen.

Kestääkö vauva synnytyksen kipuja? Tutustutaanpa tarkemmin supistusstressitestiin (CST).

Onko lapsesi aina surullinen? Tämä koskee lasten masennusta.

💬 Patient Questions & Comments (0)

Have a question or experience to share? Post a comment or reply to other readers below.

🛡️ Plain Text Only • No Links
👤

No comments yet. Be the first to share your question or experience below.

⚠️ Important: Medical articles and information on Nirogi Lanka are strictly for educational and awareness purposes and do not substitute professional medical advice, diagnosis, or treatment. Always consult a qualified physician for any medical concerns.