Skip to main content
🎂 — | ♂/♀ M/F | ⚖️ — kg | 📏 — cm | BMI — | 👟 —
⚡ 88%
🩺 पुरानी रोग मेड्स

किं भवतः बालस्य ADHD औषधं स्थगयितुं समयः अस्ति? (ADHD Medications) अस्य विषये चर्चां कुर्मः!

MBBS
Medically Reviewed by MBBS ✓ Medically Reviewed
📅 Updated: Jul 15, 2026 • ⏱ 5 min read • सम्पादकीय नीति
किं भवतः बालस्य ADHD औषधं स्थगयितुं समयः अस्ति? (ADHD Medications) अस्य विषये चर्चां कुर्मः!
Table of Contents ▾

एडीएचडी-रोगेण पीडितस्य बालस्य कृते औषधं आरभ्यते सति अनेकेषां मातापितृणां मनसि प्रश्नः अस्ति यत् "किं तेषां जीवनपर्यन्तं एतस्य औषधस्य आवश्यकता भविष्यति?" वस्तुतः एडीएचडी, अथवा ध्यान-अति- अतिसक्रियता -विकार-रोगेण पीडितानां केषाञ्चन बालकानां प्रौढतापर्यन्तं औषधस्य आवश्यकता भवति । परन्तु केषाञ्चन बालकानां मस्तिष्कस्य परिपक्वतायाः क्रमेण एते लक्षणानि गच्छन्ति । अतः, किं भवन्तः मन्यन्ते यत् भवतः बालस्य ADHD औषधं स्थगयितुं समयः अस्ति? यदि एवम् अस्ति तर्हि तस्य विषये वदामः।

परन्तु सर्वाधिकं महत्त्वपूर्णं स्मर्तव्यं यत् एषः निर्णयः भवता एकः एव न भवति। भवन्तः सर्वदा बालस्य वैद्येन सह वार्तालापं कुर्वन्तु, तस्य सल्लाहेन एव एतत् कुर्वन्तु ।

⚡ Interactive Clinical Tool
⚖️

BMI Calculator

Know your body mass index (BMI) and weight classification

Open Interactive Calculator →

औषधस्य सेवनं त्यक्तुं एषः एव उत्तमः समयः वा ?

एडीएचडी-औषधं त्यक्तुं निर्णयः बालके बालके बहु भिद्यते । सम्यक् समयः नास्ति। भवतः बालस्य स्थितिः निर्भरं भवति।

कल्पयतु यत् भवतः बालकः इदानीं विद्यालये सुष्ठु अस्ति, न्यूनतया चंचलः अस्ति, निश्चलतया उपविश्य कार्याणि कर्तुं अधिकं समर्थः अस्ति । भवन्तः चिन्तयन्ति यत् "किं सः इदानीं औषधं विना उत्तमं कर्तुं शक्नोति?"

अत्र केचन मुख्यकारणानि सन्ति येषां विषये भवन्तः औषधं त्यक्तुं विचारयितुं शक्नुवन्ति।

यदि बालस्य एडीएचडी लक्षणं अन्तर्धानं जातम्

इति मुख्यकारणम् । सर्वेक्षणानाम् अनुसारं बाल्यकाले एडीएचडी-रोगेण निदानं प्राप्यमाणानां बालकानां प्रायः तृतीयभागः प्रौढतां प्राप्तुं यावत् लक्षणं अन्तर्धानं भवति यतः यथा यथा तेषां मस्तिष्कं वर्धते तथा तथा ते स्वयमेव स्वस्य ध्यानं व्यवहारं च नियन्त्रयितुं शिक्षन्ति ।

यदि भवतः बालकस्य विषये निम्नलिखितम् प्रवर्तते तर्हि एषः उत्तमः समयः भवितुम् अर्हति यत् भवतः वैद्येन सह औषधस्य निवारणस्य विषये वार्तालापं कर्तुं शक्यते .

विचाराः सरलतया...
एकवर्षात् अधिकं यावत् लक्षणं नास्ति यदि बालकः एकवर्षात् अधिकं यावत् एडीएचडी-लक्षणं (अप्रमाद-अभावः, अतिसक्रियता) न दर्शितवान्, यद्यपि सः औषधं सेवते।
औषधस्य मात्रां न वर्धयित्वा पुनर्प्राप्तिः यदि बालस्य स्थितिः किञ्चित्कालं यावत् औषधस्य मात्रां न वर्धयित्वा निरन्तरं सुधरति।
यदा भवन्तः एकं मात्रां त्यजन्ति तदा कोऽपि समस्या नास्ति विस्मरणेन वा अन्यकारणात् वा एकं वा द्वौ वा दिवसौ औषधं त्यक्त्वा अपि बालस्य व्यवहारे किमपि परिवर्तनं वा पुरातनलक्षणस्य पुनरागमनं वा न पश्यसि

यदि औषधस्य अपेक्षितं परिणामं न भवति

कदाचित्, दत्तं औषधं भवतः बालकस्य कृते योग्यं न भवेत् । यदि मासान् यावत् औषधं सेवित्वा मात्रापरिवर्तनस्य विषये चिकित्सकेन सह वार्तालापं कृत्वा भवतः बालस्य स्थितिः न सुधरति तर्हि औषधं निरन्तरं दातुं कोऽपि अर्थः नास्ति एतादृशेषु सति वैद्यः औषधं त्यक्त्वा भिन्नप्रकारं प्रति परिवर्तयितुं वा भिन्नचिकित्सां सूचयितुं वा शक्नोति ।

एडीएचडी औषधं सुरक्षिततया कथं स्थगयितुं शक्यते?

यथा एडीएचडी औषधस्य आरम्भः, तस्य निवारणम् अपि प्रक्रिया अस्ति । सहसा औषधं निवारयितुं न साधु विचारः। दीर्घकालं यावत् औषधस्य अभ्यस्तस्य बालस्य मस्तिष्कं औषधात् बहिः भवितुं किञ्चित् समयं दातव्यं भवति

1. उत्तमसमयं चिनुत : बालस्य जीवने प्रमुखपरिवर्तनस्य समये (उदा. नूतनगृहं गन्तुं, विद्यालयं परिवर्तयितुं, परीक्षायाः समये वा) औषधं त्यक्तुं सद्विचारः नास्ति। यदा सर्वं स्थिरं सामान्यं च भवति तदा समयं चिनुत। प्रायः विद्यालयविरामः एव एतत् कर्तुं सर्वोत्तमः समयः भवति । यतो हि बालः तस्मिन् समये अध्ययनस्य दबावे न भवति ।

2. वैद्येन सह वार्तालापं कुर्वन्तु : यथा मया पूर्वं उक्तं, एतत् सर्वाधिकं महत्त्वपूर्णं सोपानम् अस्ति। भवन्तः किं चिन्तयन्ति इति वैद्यं वदन्तु। सः भवतः बालकं परीक्ष्य भवतः कृते पतलाकरणस्य समयसूचीं व्याख्यास्यति।

3. औषधस्य प्रकारस्य विषये अवगताः भवन्तु : एडीएचडी-रोगस्य औषधस्य मुख्यतया द्वौ प्रकारौ स्तः । प्रकारानुसारं निरोधस्य विधिः भिन्ना भवति ।

औषधस्य प्रकारः स्थगने विचारणीयाः विषयाः
उत्तेजक औषधियाँ
यथा : मिथाइलफेनिडेट् (Ritalin), एम्फेटामाइन् (Adderall)
एतानि अल्पकार्ययुक्तानि औषधानि सन्ति ये कतिपयेषु घण्टेषु क्षीणाः भवन्ति । अतः वैद्यस्य सल्लाहेन सहसा तानि सेवनं त्यजन्ति चेदपि प्रायः भवतः निवृत्तिलक्षणं न भवति ।
अ-उत्तेजक औषध
Ex: एटोमोक्सेटिन्
एतानि औषधानि शरीरे चिरकालं यावत् तिष्ठन्ति। यदि एतानि औषधानि सहसा स्थगितानि भवन्ति तर्हि केचन बालकाः चिन्ता, चक्करः, शिरोवेदना इत्यादीनि निवृत्तिलक्षणं अनुभवितुं शक्नुवन्ति अतः वैद्येन दत्ता योजनानुसारं क्रमेण मात्रां न्यूनीकृत्य एतानि औषधानि स्थगयन्ति ।

लक्षणं प्रति जागरूकाः भवन्तु !

चिकित्सापरामर्शं कृत्वा औषधं त्यक्त्वा , कार्यं न समाप्तम्। अग्रिमसप्ताहद्वयं वा अतीव महत्त्वपूर्णम् अस्ति।

बालस्य व्यवहारे सम्यक् ध्यानं ददातु। पूर्वं एडीएचडी-लक्षणं पुनः भवति वा ?

  • विद्यालयस्य कार्ये ध्यानं दत्तुं कठिनं वा ?
  • एकस्मिन् स्थाने स्थातुं असमर्थता वर्धिता वा ?
  • किं भवन्तः सहजतया क्रुद्धाः भवन्ति ?
  • किं भवन्तः प्रमादपूर्वकं कार्यं कुर्वन्ति ?

न केवलं स्वयमेव, अपितु भवतः बालस्य विद्यालयस्य शिक्षकं अन्यं च यः भवतः बालकस्य पालनं करोति (उदा. पितामहः, शिशुपालकः) अपि पृच्छन्तु। यदि सम्भवं तर्हि पुस्तके यत् पश्यसि तत् लिखत ।

सप्ताहानन्तरं पुनः वैद्यं पश्यन्तु स्वनिरीक्षणैः शिक्षकस्य टिप्पणीभिः च। यदि भवतः बालकस्य स्थितिः सुष्ठु अस्ति, लक्षणं च न आगतं तर्हि वैद्यः भवन्तं सप्ताहान्तरं यावत् तं द्रष्टुं वक्ष्यति । कतिपयान् सप्ताहान् यावत् तं अवलोक्य भवान् वैद्यश्च अधिकं विश्वसितुम् अर्हति यत् भवतः बालकः औषधं विना एव निरन्तरं कर्तुं शक्नोति वा पुनः औषधं आरभ्यत इति

कदाचित् औषधं त्यक्त्वा बालस्य स्थितिः किञ्चित् दुर्गता भवति चेदपि वैद्यः व्यवहारचिकित्सा इत्यादीनि अन्यपद्धतीः सूचयितुं शक्नोति

गृहं नेतु-सन्देशः

  • एडीएचडी औषधं स्वयमेव त्यक्तुं कदापि निर्णयं न कुर्वन्तु . बालस्य वैद्येन सह सर्वदा चर्चां कुर्वन्तु, तस्य मार्गदर्शने एव कुर्वन्तु ।
  • बालस्य जीवने प्रमुखपरिवर्तनसमये , यथा परीक्षा वा विद्यालयस्थापनं वाऔषधं त्यक्तुं परिहरन्तु। विद्यालयस्य अवकाशः इत्यादिकं सुसंगतं समयं चिनुत।
  • औषधं त्यक्त्वा कतिपयान् सप्ताहान् यावत् बालस्य व्यवहारस्य, ध्यानस्य, शैक्षणिकप्रदर्शनस्य च सावधानीपूर्वकं निरीक्षणं कुर्वन्तु . विद्यालयस्य शिक्षकात् अपि प्रतिक्रियां पृच्छन्तु।
  • यतो हि अ-उत्तेजक-औषधानां सहसा स्थगने असुविधां जनयितुं शक्नोति, अतः भवतः वैद्येन प्रदत्त-योजनानुसारं क्रमेण तेषां पतनं करणीयम्
  • औषधं त्यक्त्वा यदि लक्षणं पुनः आगच्छति तर्हि चिन्ता न कुर्वन्तु। तस्य अर्थः अस्ति यत् भवतः बालकस्य किञ्चित्कालं यावत् औषधसमर्थनस्य आवश्यकता भविष्यति। तस्य विषये वैद्येन सह वार्तालापं कृत्वा समुचितं पदानि गृह्यताम्।
🔍 Search Keywords: child stop adhd meds • child stop adhd meds symptoms • child stop adhd meds causes and treatment • child stop adhd meds sri lanka • किं भवतः बालस्य ADHD औषधं स्थगयितुं समयः अस्ति? (ADHD Medications) अस्य विषये चर्चां कुर्मः!

🩺 Articles For You

किं भवतः शिशुः भोजनानन्तरं वमनं करोति ? एतत् FPIES भवितुम् अर्हति! (खाद्य प्रोटीन-प्रेरित एन्टेरोकोलाइटिस सिण्ड्रोम) २.

किं एडीएचडी-रोगेण पीडितस्य बालस्य औषधं विना साहाय्यं कर्तुं अन्ये उपायाः सन्ति? (पूरक एवं वैकल्पिक एडीएचडी उपचार)

एडीएचडी-रोगेण पीडितस्य बालस्य आत्मसम्मानस्य विषये वदामः।

वयस्क एडीएचडी तथा बाल्यकालस्य आघातः : आवाम् सम्पर्कस्य विषये चर्चां कुर्मः

भवतः बालकस्य एडीएचडी अस्ति वा ? शिक्षणे सहायकं सहायकप्रौद्योगिक्याः विषये ज्ञास्यामः।

किं भवतः बालकस्य एकस्मिन् विषये ध्यानं दत्तुं कष्टं भवति ? किं एडीएचडी (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) इति भवितुमर्हति?

💬 Patient Questions & Comments (0)

Have a question or experience to share? Post a comment or reply to other readers below.

🛡️ Plain Text Only • No Links
👤

No comments yet. Be the first to share your question or experience below.

⚠️ Important: Medical articles and information on Nirogi Lanka are strictly for educational and awareness purposes and do not substitute professional medical advice, diagnosis, or treatment. Always consult a qualified physician for any medical concerns.